Follow Us

Follow on Twitter    Follow on Facebook    YouTube Channel    Vimeo Channel    SoundCloud Channel    iPhone App    iPhone App
post image

قصص قصيرة من الأرجنتين

 الاعتراف مانويل بيروو1 في ربيع عام 1232، بالقرب من قرية آفينيون، قام غونتران دي أورفي بقتل الكونت البغيض جيوفروي، زعيم القرية، بضربة من سيفه. سرعان ما اعترف غونتران بفعلته، قائلاً إنه فعل ذلك رداً على إهانة، إذ إن زوجته كانت قد خانته مع الكونت. كان الحكم قد صدر بالإعدام شنقاً، وقبل عشر دقائق من تنفيذ ...  Read More »

post image

New Texts Out Now: Jean Pierre Frey, Les voies erratiques de l'urbanisation. Etre architecte et devenir urbaniste en Afrique du Nord

A propos de : Jean-Pierre Frey, Les voies erratiques de l’urbanisation. Être architecte et devenir urbaniste en Afrique du Nord (Éditions L’Harmattan : Paris, 2016) Jadaliyya (J.) : Qu’est-ce qui vous a fait écrire ce livre? Jean-Pierre Frey (J.-P. F.) : Mes expériences d’enseignement ...  Read More »

post image

In Keeping with Conservative History, MLA Votes Down Resolution to Boycott Israeli Institutions

[This statement was released by MLA Members for Justice in Palestine on 9 January 2017.] At the annual convention of the Delegate Assembly of the Modern Language Association (MLA), a resolution to endorse the Palestinian call for a boycott of Israeli academic institutions for their involvement in violations of ...  Read More »

post image

كتاب للباحثة العراقية خالدة حامد: غبش المرايا، فصول في الثقافة والنظرية الثقافية

في كتابها الصادر مؤخرًا عن "منشورات المتوسط" في إيطاليا، والموسوم بـ«غبش المرايا – فصول في الثقافة والنظرية الثقافية»، تعمل الباحثة الأكاديمية والروائية والمترجمة العراقية خالدة حامد على تحليل نصوص ثقافية لعشرة من أهم الكُتّاب والمنظرين الغربيين، هي عماد «النظرية الثقافية» التي يرتكز عليها كل واحد من هؤلاء ...  Read More »

post image

The MLA and BDS—or, Comedy and Resistance

This weekend, the Modern Language Association's (MLA) Delegate Assembly voted against a detailed, closely-argued, and voluminously documented resolution to support the boycott of Israeli academic institutions (79 for, 113 against). A few minutes later, the same body proceeded to pass a brief, four-paragraph ...  Read More »

post image

أسئلة الاستشراق الجديد ودوره في صناعة كراهية الإسلام في كتاب جديد لفخري صالح

أسئلة «الاستشراق الجديد» ودوره في صناعة «كراهية الإسلام» في كتاب جديد لفخري صالح صدر حديثًا عن "الدار العربية للعلوم" في بيروت، كتاب «كراهية الإسلام: كيف يصور الاستشراق الجديد العرب والمسلمين» للناقد والمترجم الفلسطيني/ الأردني فخري صالح، والذي يتناول في محتواه (المقدّمة، وفصوله الثلاثة الأساسية، ...  Read More »

post image

الصلصال المقدس

دلف مفتي البلاد بخطوات وئيدة أثقلتها سنواته السبعون إلى قصر الخليفة الذي استدعاه لأمر عاجل. كان يتحرك ببطء، ويبتسم محنيا جبهته بوجه من يراه بوقار متوقع ممن يفسر كلام الله وينطق بأحكامه. فتح الحاجبان الباب المذهب الضخم وقد أحنيا هاماتيهما احتراما. بدا مشهد الشيخ مهيباً أكثر وهو يخطو بقامته القصيرة التي تعلوها عمامة لفت ...  Read More »

post image

'The Right Not to Be a Perpetrator': In Support of BDS

[The following is an extract from an essay in the forthcoming anthology Assuming Boycott: Resistance, Agency, and Cultural Production (eds. Kareem Estefan, Carin Kuoni, Laura Raicovich: OR Books, 2017). The Modern Language Association (MLA) will be voting on a resolution calling for a boycott of Israeli academic ...  Read More »

post image

The MLA and the Boycott of Israeli Academic Institutions

The Modern Language Association (MLA) will be voting on a resolution calling for a boycott of Israeli academic institutions at its upcoming convention, to be held 5-8 January 2017 in Philadelphia. This short documentary makes the case for MLA members to vote in support of the resolution. The video includes interviews ...  Read More »

post image

BDS Is Professional Solidarity

[This article first appeared on the author’s blog. The Modern Language Association (MLA) will be voting on a resolution calling for a boycott of Israeli academic institutions at its upcoming convention, to be held 5-8 January 2017 in Philadelphia.] I endorse BDS as a strategy because it is one of the very few ways to ...  Read More »

post image

صدور الوضع! منبر جديد ثنائي اللغة والعدد3.2

يسرُّ مؤسسة الدراسات العربية أن تعلن عن الصدور الرسمي لمشروعها الأكثر طموحاً حتى الآن: مجلة الوضع الصوتية! إنها موقع إلكتروني ثنائي اللغة، يصدر بالعربية والإنكليزية، ويحتوي على مقابلات وبرامج عن منطقة الشرق الأوسط متميّزة بعمقها وتنوّعها. وتقدم بالعربية بالتعاون مع "جدلية". يتضمّن هذا العدد ...  Read More »

post image

كتب: إسماعيل ناشف: طفولة حزيران

[‫"كتب” هي سلسلة تستضيف فيها "جدلية" المؤلفين والمؤلفات في حوار حول أعمالهم الجديدة ونرفقه بفصل من الكتاب. ضيف هذه الحلقة الناقد والأكاديمي الفلسطيني إسماعيل ناشف ]‬‬ ”طفولة حزيران: دار الفتى العربي وأدب المأساة“ د. إسماعيل ناشف مؤسسة تامر، ٢٠١٦ - كيف تبلورت فكرة الكتاب وما الذي قادك نحو ...  Read More »

post image

The Turkish State of Emergency and LGBT+ Kurds

After the end of the peace negotiations between Turkey and the Kurdistan Workers' Party (Partiya Karkerên Kurdistan, PKK) in July 2015, Kurdish cities witnessed massive destruction. The destruction was accompanied by racist and sexist graffiti messages by Turkish government forces in many of the wrecked areas. Then, ...  Read More »

post image

Three Films, One Spectator and A Polemic: Arab Documentaries and ‘Global’ Audiences

What do we mean by global cinema? There are multiple “we(s)” and multiple meanings. But sometimes the word “global” implies an illusive horizontality, a horizontality that also features in the term "world" cinema. Different nationals are not positioned horizontally on an equal "global" plane. There ...  Read More »

post image

استراحة مخيّم: روايات من مخيم الرشيدية والبحر

لا نعرف الكثير حول سبب تواجد المخيمات الفلسطينية حيث هي اليوم. كما لا نعرف المسارات التي اتخذها سكانها من فلسطين إلى تلك المخيمات. كثيراً ما نظن أنّ اللاجئين، نقلوا عند وصولهم، مباشرة إلى الخيام التي أصبحت في وقت لاحق "مخيمات." انطلاقاً من أفكار حول اللجوء وسُبل كتابة تاريخ مغاير للمخيمات الفلسطينية في ...  Read More »

post image

سرقة الأقدار لحكايتنا

تنشط شركات دفن الموتى في هذا الوقت من العام وكأنها تربط غزو الخريف للأشجار بسرقة الأقدار لحكايتنا. فتعلق ملصقات دعاياتها محملة بعروضها المغرية وبطريقة ملفتة للأنظار، تذكرنا بما تحاول ذاكرتنا تجاهله.  ويحتد التنافس فيما بينها في تقديم خدماتها حول طرق الدفن المختلفة وتكاليفها التي تتفاوت أسعارها بحسب قدرة ...  Read More »

post image

Status/الوضع Launched! A New Bilingual Audio Platform and Issue 3.2!

This holiday season, the Arab Studies Institute (ASI) is pleased to announce the official launch of its most ambitious project to date! Meet Status الوضغ Audio Magazine!! A bilingual Arabic and English audio site with interviews and programs about the region unrivaled in their depth and scope. This first “official” ...  Read More »

post image

السِجالي الشرس

من «نقد الفكر الديني» ـ هذا الكتاب الذي كنّا أواخر سبعينيات القرن الماضي نقرأه ونتداوله كأي منشور سرّي لحزب محظور، ونتباهى باقتنائه كأية تحفة نادرة ـ إلى «العلوية السياسية» مروراً بـ «ذهنية التحريم: سلمان رشدي وحقيقة الأدب» و «ما بعد ذهنية التحريم» لم يغادر الكاتب السوري «صادق جلال  العظم» دائرة السجال، تارة مع ...  Read More »

post image

Berlin Event: Sinan Antoon & Elias Khoury on Violenc and Death in Their Novels (19 December 2016)

EUME Discussion: The Poetics and Politics of the Body in Pain: Violence and Death in the Novels of Elias Khoury and Sinan Antoon Monday 19 December 2016 at 5pm Forum Transregionale Studien Wallotstr. 14, 14193 Berlin Discussants: Elias Khoury (Beirut / Fellow of the Wissenschaftskolleg zu ...  Read More »

post image

Two Stories by Radwa Ashour

Two Stories by Radwa Ashour The Man Sitting in the Park is Waiting At first I didn’t notice him. I was busy playing with the little one: he would throw the ball, I’d raise my head to follow it as it flew up high, then I’d run with my arms open to meet it as it fell. The little one was jumping and running, babbling ...  Read More »

post image

أنا كتابٌ لم أكتبْه ولم أقرأه

لا أعرف شيئاً عن هشام خاطر. تكاد معرفتي بكتابته تقتصر على حدود الصفحات القليلة لهذا الكتاب "حَنداج". رواة نصوصه أقرب إلى أولاد رفضوا النضوج لأنهم يرفضون التحول إلى مجرمين. إنهم يهذرون داخل رأس رجل وحيد يضبط هذياناتهم، لأن الكتابة في أحد وجوهها احتيالٌ على الخوف، للعيش معه والتحكّم به وحتى ممازحته، وقد ...  Read More »

post image

Do You See It?

DOWNLOAD VIDEO BY CLICKING THE LINK BELOW content_images/file/Do you see it_.mp4  Read More »

post image

ماهر الشريف يقتفي أثر فلسطين في الكتابة التاريخية العربية

يقتفي المؤرخ والمفكر الفلسطيني اليساري الدكتور ماهر الشريف، في كتابه الصادر مؤخرًا عن "دار الفارابي" البيروتية، أثر فلسطين في «الكتابة التاريخية العربية»، مبرزًا العلاقة بين فلسطين، من جهة، والتاريخ وكتابته، من جهة أخرى، ليؤكد لنا أن هذه العلاقة إنما "هي علاقةً خاصة بل فريدة، نجمت، في الأساس، عن كون ...  Read More »

post image

إدواردو غاليانو عن فيديل كاسترو

إدوارد غاليانو عن فيديل كاسترو يقول أعداؤه إنه كان ملكاً غير متوّج لم يفرّق بين الوحدة وبين الإجماع. وفي ذلك كان أعداؤه على حق. يقول أعداؤه إنه لو كان لدى نابليون جريدة مثل «غرانما» لما عرف فرنسيّ واحد عن كارثة «واترلو.» وفي ذلك كان أعداؤه على حق. يقول أعداؤه إنه مارس السلطة بالتحدّث كثيراً والاستماع قليلاً لأنه ...  Read More »

post image

حوار مع بورخس

أجريت هذه المقابلة مع بورخس في بوينوس أيرس عام 1983. بقيت هذه المقابلة عشر سنوات دون نشر، كما لو كانت إحدى المتاهات السحرية المصنوعة بيدي بورخس. لقد قرّرتُ أن أحترم كلماته كما كتبتها يوم إجراء المقابلة معه، وأن أتجنّب التصحيح الذي كان من الممكن أن يشوّه الشعور الذي أحسستُ به في ذلك الحين. اليوم حين أعيد قراءة كلامه، ...  Read More »

post image

كتب: سيد عبد الله السيسي: ما بعد قصيدة النثر

[‫"كتب” هي سلسلة تستضيف فيها "جدلية" المؤلفين والمؤلفات في حوار حول أعمالهم الجديدة ونرفقه بفصل من الكتاب. ضيف هذه الحلقة الباحث المصري سيد عبدالله السيسي وكتابه "ما بعد قصيدة النثر"]‬‬ "ما بعد قصيدة النثر: نحو خطاب جديد للشعرية العربية” المؤلف: سيد عبدالله السيسي الناشر: المؤسسة ...  Read More »

post image

Mouteea Murad and the Vocabulary of Geometric Abstraction

In a 1926 manifesto, Kazimir Malevich identified the use of geometry in modern abstract painting as achieving “the zero of form.” This phrase not only describes the absence of recognizable subject matter but also suggests the process of minimizing a composition based on essential pictorial elements. Malevich believed ...  Read More »

post image

Interview with Taraneh Hemami

Taraneh Hemami is a San Francisco-based artist and arts educator whose work is known internationally. Born in Tehran, Hemami emigrated to the the United States to attend college in 1978. Roula Seikaly spoke with the artist about the publication entitled Bulletin, its relationship to Hemami’s ongoing collaborative ...  Read More »

post image

الشعر حين يصبح سفيراً: ملف خاص حول شعراء أكراد يكتبون بالعربية

[يسرّ "جدليّة" أن تقدّم للقراء ملفاً جديداً يعرف بعدد من الشعراء الأكراد الذين يكتبون بالعربية.  سننشر مواد هذا الملف بالتسلسل على مدار الأيام القادمة وسنفعّل الروابط أدناه حال نشر كل مادة. اضغط/ي هنا للإطلاع على جميع مواد الملف] لا شك إن إعداد ملف عن الشعراء الكرد الذين يكتبون بالعربية ليس باﻷمر ...  Read More »

post image

صوتكِ يأتي

 [يسرّ "جدليّة" أن تقدّم للقراء ملفاً جديداً يعرف بعدد من الشعراء الأكراد الذين يكتبون بالعربية.  سننشر مواد هذا الملف بالتسلسل على مدار الأيام القادمة وسنفعّل الروابط أدناه حال نشر كل مادة. اضغط/ي هنا للإطلاع على جميع مواد الملف] صوتكِ يأتي على أجنحة الفراشات المبلّلة في المساء كعطرٍ ...  Read More »

About the Photography Page

The photography page aims to provide a space for reflection on photography in its various forms and uses in the Middle East. We showcase the work of photographers active in the region and cultivate critical thinking about photographic practices, representations, and history. The page publishes photo essays, articles, interviews, reviews and more. It also provides information on photographic archives, agencies, and institutions, exhibits, events, and publications.


Page 1 of 49     1   2   3   4   5   6   ...   47   48   49   Last »